Zou ik een ander zijn met een andere naam? Wie ben ik?

OVER MIJ

Zou ik een ander zijn met een andere naam? Ben ik uniek of bestaat er nog iemand zoals ik? Ben ik geboren zoals ik ben of geworden door wat ik heb gedaan? Mijn naam is Jolanda Verhoef en ik heb de kracht van de filosofische dialoog ontdekt. In juli 2019 heb ik mijn master diploma in de pedagogiek behaald door onderzoek te doen naar filosoferen met kinderen. Mijn hele arbeidsleven heb ik in het onderwijs gewerkt, van kleuterjuf tot groep 8 leerkracht en van intern begeleider tot interim meerscholen-directeur. In die twintig jaar kwam ik erachter dat de pedagogiek naar de achtergrond was verdwenen, terwijl die in de huidige culturele (mondiale en digitale) samenleving steeds noodzakelijker was. Wie ben ik en wie ben jij? Wat denk ik en wat denk jij? Laten we daar samen eens over filosoferen. Wil je nu meer informatie over mij dan kun je op onderstaande kopjes klikken. 

pedagogische visie verhoef onderwijs denkreis filosoferen kinderen

pedagogische visie

Passend bij Denkreis, bij de Filosofische Dialoog, heb ik ervoor gekozen om mijn pedagogische visie met de vier vragen van de filosoof Kant uiteen te zetten: wat kan ik weten,  wat is de mens, wat moet ik doen en wat mag ik hopen.

rijke taalomgeving kinderen onderwijs verhoef denkreis filosoferen

Rijke taalomgeving

Friesland is een provincie met een rijke taalomgeving. Veel kinderen groeien tweetalig op. De voertaal thuis, de memmetaal, is niet altijd Nederlands. En dit laatste is toch de taal die in de scholen centraal staat. Wat betekent dit voor kinderen?

prijs lc award denkreis filosoferen kinderen onderwijs verhoef

lc-award

In maart 2019 heb ik met mijn onderzoek en afstudeerscriptie voor de master opleiding Pedagogiek de LC-Award gewonnen. Een erkenning voor het belang van de filosofische dialoog in het basisonderwijs. Voor krantenartikelen hierover, klik verder.

samenwerking filosoferen denkreis verhoef onderwijs

samenwerking

In mijn pedagogische visie is te lezen dat ik geloof in de kracht van het sociaal constructivisme. De dialoog als instrument voor sociale en cognitieve groei. Denkreis werkt daarom samen met andere partners. Lees hieronder wie dat zijn.

- Nelson Mandela -

"Eén van onze sterkste wapens is de dialoog."